Huimaus

Älä anna huimauksen hallita elämääsi

Huimaus on yksi tyypillisimmistä oireista joiden takia ihmiset hakeutuvat lääkäriin. Huimaus on oireena hyvin yleinen ja sitä ilmenee suurimmalla osalla ihmisistä jossakin vaiheessa elämää. Usein huimauksen syyt ovat harmittomia ja oireet ohimeneviä. Fysioterapiaan tullaan yleensä pidempään jatkuneen tai jaksoittain esiintyvän huimauksen ja tasapaino-ongelmien takia. Sisäkorvaperäiset sairaudet sekä äkilliset voimakkaat huimausoireet eivät ole hoidettavissa fysioterapian avulla, joten niiden esiintyessä on syytä hakeutua lääkärin vastaanotolle.

Miten huimausta hoidetaan?

Huimauksen syyt täytyy selvittää tarkasti asiaan perehtyneen fysioterapeutin toimesta. Jos oireet ja syyt ovat mahdollista hoitaa fysioterapeuttisin keinoin on tuloksetkin yleensä hyviä. Jos fysioterapeutti havaitsee oireissa jotakin vakavampaa ohjataan asiakas asianmukaiseen jatkohoitoon. Huimaus on oireena monitahoinen ja yleensä huimausongelmaisilla on kehon asentokontrollissa jonkin tyyppisiä häiriöitä ja kehon painonjakauman sekä symmetrisen voimantuoton ongelmia. Keholla on pyrkimys korjata ihmisen asentoa automaattisesti ja jos tässä järjestelmässä ilmenee häiriö voi siitä seurata eri tyyppisiä huimausoireita. Autonomisen hermoston tasapainolla on suuri vaikutus oireiluun ja yleinen stressitila korreloi oireilun kanssa. Mitä enemmän elämässä on henkistä kuormitusta, huonosti nukuttuja öitä ja fyysisen puolen lihaskalvokireyksiä tai muita ongelmia, sitä enemmän kasvaa todennäköisyys huimausoireisiin.
Tyypillisimpiä oireta ovat kiertohuimaus ja kaatava huimaus. Oireet liittyvät monesti äkillisiin asentomuutoksin esimerkiksi noustessa makuulta istuma-asentoon tai kääntäessä päätä nopeaasti puolelta toiselle esimerkiksi autoa ajaessa.

Miten hakeutua hoitoon?

Huimauksen ilmetessä kannattaa hakeutua fysioterapeutin vastaanotolle ja fysioterapialähete ei ole pakollinen. Aktiivifysioterapiassa huimaukseen on erikoistunut kaksi fysioterapeuttia ja heille voit varata ajan joko puhelimitse 044-3223790 tai sähköisen ajanvarauksen kautta.

Fysioterapeutti Petri Korhonen ja Matti Laukka auttavat sinut uudelleen tasapainoon Tullintorin toimpisteessä!

Lue lisää yleistietoa aiheesta:

Mistä huimaus johtuu? Auron

Terveyskirjasto