Lantionpohjan fysioterapia

Lantionpohjan fysioterapia auttaa sinua pääsemään eroon vaivoista joita esiintyy suurimmalla osalla aikuisväestöstä jossakin elämän vaiheessa. Ongelmat koskettavat myös miehiä ja ovat varsin yleisiä esimerkiksi stressaavissa elämäntilanteissa tai häiriintyneen lihastasapainon takia. Naisilla ongelmia esiintyy luonnollisesti enemmän anatomisten syiden ja esimerkiksi synnyttämisestä johtuen. Ikääntyminen vaikuttaa myös lihaksiston toimintaan ja harjoittelun tarve saattaa lisääntyä luonnollisesti.

Millaisia ongelmia lantionpohjassa voi olla?

Yleisimpiä toimintahäiriöitä ovat erilaiset virtsanpidätyskyvyn ongelmat, kuten ponnistusinkontinenssi, pakkoinkontinenssi, sekamuotoinen inkontinenssi ja naisilla kohdun-, emättimen etuseinämän tai takaseinämän laskeumat. Ohjattu lihasharjoittelu ja fysioterapia vähentävät virtsankarkailua tutkitusti. Apua harjoitteista saa myös laskeumien ennaltaehkäisyyn ja lievien laskeumien hoitoon.

Oireiden ilmenemiseen vaikuttavat genetiikka (esim. kudosten joustavuus, lihassolutyypit), aikaisempi harjoittelu eli lihaskunto alueella, sairaudet ja kirurgiset toimenpiteet sekä raskauden tai synnytyksen aikana tapahtunut kudosten löystyminen/vaurio.

Toimintahäiriöt liittyvät usein heikentyneeseen lihasaktivaatioon ja niitä hoidetaan tyypillisesti lantionpohjan lihaskuntoharjoitteilla. Joskus taas lihakset ovat ns. yliaktiiviset, eli ensin on opeteltava rentouttamaan lihaksisto ennen kuin harjoitteita voidaan aloittaa tehokkaasti.

Lantionpohjan lihakset koostuvat useista lihaksista virtsaputken ja peräaukon sekä sukuelinten alueella.  Lihakset tukevat lantionpohjan toimintaa ja hyväkuntoisina ennaltaehkäisevät laskeumia ja virtsan- sekä ulosteenpidätysongelmia. Lihakset toimivat keskivartalossa ”pohjana” sisäelimille ja toimivat yhteistyössä pallean ja syvien vatsa- sekä selkälihasten kanssa keskivartaloa tukien. Alueen lihasten hyvinvointi vaikuttaa myös seksuaalisiin toimintoihin.

Milloin kannattaa tulla fysioterapiaan?

Fysioterapiasta saadaan hyötyä suurimpaan osaan lantionpohjan alueen ongelmista. Fysioterapiaan kannattaa tulla niin sanotusti matalalla kynnyksellä sillä monet alueen ongelmat voivat oireilla vain lievästi vaikka kuntoutukseen olisi suuri tarve. Lihasten ja toimintojen tunnistaminen ei ole aina helppoa, joten oireet saattavat jatkua pitkään ilman oikean diagnoosin saamista.
Lihasten voimaa ja harjoituksen oikeaoppista suoritusta sekä laatua voi tutkia fysioterapiassa mm. EMG-laitteen avulla. EMG-laite mittaa lihaksen sähköistä aktiivisuutta ja laitteen kanssa voidaan tehdä reaaliajassa erilaisia harjoitteita (biopalauteharjoittelu).

Lantionpohjan fysioterapia EMG

Lantionpohjan fysioterapia EMG mittaus

Fysioterapiaa käytetään apuna myös vatsalihasten erkaumaongelmien tutkimisessa ja hoidossa. Lantionpohjan lihasten toiminnallinen yhteys keskivartalon aktivointiin on tärkeä osa erkauma-asiakkaan kuntoutumista.

Voit tulla fysioterapiaan ilman lähetettä ja lantionpohjan lihasten kunnon sekä muun toiminnallisuuden voi käydä tarkistamassa vaikka ei itse tunnistaisi suoranaisia oireita. Etenkin synnyttämisen jälkeen useimmat äidit jäävät ilman kuntoutusta ja mahdolliset lievät oireet voidaan tulkita normaaleiksi vaikka ne olisivat hoidettavissa kuntoon fysioterapian avulla.

Kuinka hakeudun vastaanotolle?

Vastuuterapeuttina lantionpohjan ongelmien hoidossa toimii fysioterapeutti Henna Moskuvaara – Tullintorin toimipiste
Ajanvaraukset sähköisesti tai soittamalla numeroon 044-3223790

Lue lisää aiheesta:
Lihasharjoittelu auttaa laskeumapotilaita (Duodecim)

Kohdunlaskeuma

Toiminnallisten häiriöiden ja laskeumien hoito

Virtsankarkailu

Käypähoito potilasohje omatoimiseen harjoitteluun