Alaselän kivuista kärsii suurin osa ihmisistä jossain vaiheessa elämäänsä. Yleensä selkäkivut ovat ns. hyvänlaatuisia ja menevät itsestään ohi 4-6 viikon kuluessa. Usein selkäkivut kuitenkin uusiutuvat tai jäävät vaivaamaan pidemmäksi aikaa. Iso osa kroonisista selkäkivuista on ns. epäpsesifejä eli tarkkaa diagnoosia ei löydetä. Kyseisissä oireissa kivun aiheuttajaa ei pystytä selittämään kuvantamisella, kuten röntgenillä tai magneettikuvauksella.  Tietty osa epäspesifeistä selkäkivuista voidaan nykyään jaotella alaselän liikekontrollin häiriöistä aiheutuviksi oireiksi.

Mitä liikekontrollilla tarkoitetaan?

Liikekontrollilla tarkoitetaan optimaalista asennon, liikkeen ja liikkumisen hallintaa. Liikekontrollihäiriössä kehon hallinta on häiriintynyt yhteen tai useampaan liikesuuntaan. Ihminen ei pysty hallitsemaan luonnollisia liikemalleja hyvin ja tämän seurauksena alaselkään kohdistuu ylimääräistä kuormitusta istumisen,kävelyn tai nostoliikkeiden aikana. Tälläinen ylimääräinen kuormitus saattaa aiheuttaa esimerkiksi selkäkipuja. Fysioterapiassa alaselän liikekontrollin häiriöstä aiheutuvia selkäkipuja voidaan tutkitusta vähentää erilaisten liikeharjoitteiden ja manuaalisen terapian avulla.

Mitä fysioterapiassa tehdään?

Liikkeiden ja asennon tutkimisessa ja ohjaamisessa käytämme apuna toiminnallista videoanalyysia. Alaselkäkipujen hoito perustuu yhdistelmähoitoon manuaalista ja aktiivista terapiaa. Kaikki ihmiset liikkuvat eri tavalla eikä ole olemassa oikeaa tai väärää tapaa liikkua. Fysioterapiassa pyrimme löytämään jokaiselle optimaalisen tavan liikkua tehokkaasti ja kivuttomasti. Spesifilla harjoittelulla saadaan vähennettyä kipua nopeasti ja parannettua toimintakykykä. Harjoittelu tapahtuu Aktiivi Fysioterapian Partolan (Pirkkala S-market / kauppajätti)  toimipisteessä sekä Partolassa Gogo-expressin kuntosalilla.

Alaselän kuntoutukseen voit varata ajan OMI-fysioterapeutti Olli Arolle keskustaan Tullin tai Pirkkalan puolella Partolan toimipisteeseen joko sähköisen ajanvarauksen kautta tai puhelimitse 044-3223790.

Vesa Lehtola, väitöstutkimus 2017:
Movement control impairment in recurrent subacute low back pain. A randomized controlled trial between specific movement control exercises and general exercises