Hanki apua oireisiin fysioterapian avulla

Tinnitus on ääniaistimus, joka on ulkoisesta äänilähteestä ja tahdosta riippumaton ilmiö. Se voi esiintyä missä tahansa vaiheessa elämää ja useimmiten oire on lyhytaikainen ja poistuu itsestään. Ilmiön taustoja on tutkittu jo vuosikymmenien ajan ja tietoa onkin kertynyt paljon etenkin sisäkorvan vaurioihin liittyvästä tinnituksesta. Ilmiönä tinnitus on hyvin yleinen ja siitä kärsii arvioilta puolet väestöstä jossakin vaiheessa elämää. Kroonista eli pitkään jatkunutta tinnitusta esiintyy kymmenillä tuhansilla suomalaisilla.

Milloin fysioterapeutille?

Jos tinnitusoireesi syitä on selvitetty eri menetelmillä ja sisäkorvaongelmat ovat poissuljettuja, saatat hyötyä fysioterapiasta. Fysioterapian vaikuttavuudesta tinnituksen hoitoon ei ole vielä riittävän vahvaa tieteellistä näyttöä, jotta asiasta olisi olemassa virallisia suosituksia.

Käytännön työssä on taas tiedetty pitkään niin sanotusta stressikorvasta. Tällöin erilaiset fyysiset tai psyykkiset stressitekijät aiheuttavat tinnitusta. Stressiperäisen tai neurofasciaperäisen tinnituksen tunnistaa yleensä siitä, että oire vaihtelee jopa saman päivän aikana. Äänen taajuus voi muuttua ja sen voimakkuus voi vaihdella. Tällöin voit todennäköisesti hyötyä fysioterapiasta ja asia kannattaa selvittää fysioterapeutin suorittaman alkututkimuksen avulla. Stressiperäinen tinnitus on todennäköisesti ilmiön yleisin muoto ja suurin osa oireilijoista ei saa asianmukaista hoitoa, sillä oireen syntyperä jää tutkimuksissa tuntemattomaksi.

Mitä stressiperäinen tinnitus on?

Ilmiötä ei ole pystytty vielä täysin selvittämään mutta oire esiintyy yleisimmin kuormittavissa elämäntilanteissa, joissa autonomisen hermoston kuormitus on liiallista. Jatkuva sympaattisen hermoston (taistele / pakene) ylikuormitus aiheuttaa myös kehon fyysisen puolen oireilua jolloin esiintyy esimerkiksi lihaskipua, niskakipua, purentaongelmia ja yleistä lihaskalvokireyttä. Tinnitus ei yleensä ole ensimmäinen esiin tuleva oire, joten monesti oireilulla on juuret kaukana menneisyydessä. Tietyillä mekaanisilla rakenteilla on myös vahva yhteys oireilun syntyyn ja hoitomenetelmät perustuvatkin kokonaistilanteen parantamiseen.

Miten tinnitusta hoidetaan?

Tinnituksen hoidossa fysioterapeutin täytyy ottaa asiakkaan tilanne laajamittaisesti huomioon. Hoitomenetelmät ovat aina yksilöllisiä, mutta useimmiten ne koostuvat kehon asentokontrollin sekä ergonomian parantamisesta, autonomisen hermoston tilan tasapainottamisesta eri menetelmin ja myös tarkat manuaaliset fasciakäsittelymenetelmät ovat usein hyödyllisiä.

Kuinka hakeudun hoitoon?

Voit varata ajan alkututkimukseen asiaan perehtyneelle fysioterapeutille (Petri Korhonen -Tullintorin toimipiste) joko puhelimitse numerosta 044-3223790 tai sähköisesti nettiajanvarauksestamme.

Kysymykset voi esittää suoraan sähköpostiin: petri.korhonen@aktiivifysioterapia.fi

Jos tinnitusoirettasi on tutkittu aiemmin ota aiemmat lausunnot mukaasi!

Aiheeseen perehtyneen korvalääkäri Marja Estolan sivuihin pääset tutustumaan tästä linkistä!

Tinnitusoireisiin löytyy apua

Terveyskirjaston artikkeli aiheesta