Lue fysioterapeuttimme Pekan kirjoittama kuntoutusesimerkki, miten fysioterapiasta on apua polven kipeytyessä lenkkeilyssä

Asiakkaakseni saapui 48-vuotias nainen, joka oli aloittanut juoksuharrastuksen aktiivisesti 2 vuotta sitten. Juoksukunto oli kehittynyt nopeasti ja asiakas olikin parhaimmillaan juossut puolimaratonin kunnioitettavaan 2 tunnin aikaan. Vaikka harrastus ja kunto etenivät mukavasti, ilmaantuivat samalla molempien alaraajojen oireet.

Isoimpana ongelmana oli oikean polven etuosan kipu. Tuntemuksia ja kiristyksiä oli myös vasemmalla lonkan ja reiden alueella. Pääsääntöisesti kipu ei haitannut arjessa, pahimmillaan kuitenkin kävely ja portaissa liikkuminen oli tuskaista. Tavallisesti kipua ei tullut heti juostessa, mutta kun lenkin pituus ylitti 5 kilometriä, alkoivat tuntemukset voimistumaan. Asiakas sai hieman lievennystä venyttelystä ja hieronnasta, mutta vaiva oli silti pysynyt.

Fysioterapeutti tutkii ja tekee sen perusteella kliinisen päätelmän ongelman syystä

Fysioterapeutilla on haastattelun perusteella jo mielikuva siitä, mistä vaiva voisi johtua. Tähän mielikuvaan haetaan vahvistusta, joskus myös täysin uutta suuntaa, tutkimisen ja testaamisen avulla. Polviniveltä testatessa kaikki tukirakenteet toimivat normaalisti ja oireettomasti. Liikkuvuustesteissä, ja myös esimerkiksi kyykistyessä, asiakkaan vasen nilkka todettiin selvästi jäykäksi. Tämä olikin jäänteenä vuosia sitten tapahtuneesta nilkkavammasta. Lihas- ja lihaskalvokireyksiä löytyi myös, nämä osaltaan selittivätkin kivut.

Mutta miksi näitä ilmaantui? Vasemman nilkan jäykkyyden lisäksi juoksuun vaikutti suuresti lihasepätasapaino. Toisin sanoen, oikealta puolelta löytyi heikkoutta lonkan alueelta, tarkemmin keskimmäisestä pakaralihaksesta, vasemmalla nilkan jäykkyys vaikutti myös suuresti lihasten aktivoitumiseen ja toimintaan. Tästä seuraa se, että tietyt lihakset ylikuormittuvat, kiristyvät ja alkavat oireilla.

Tässä vaiheessa asiakas oli jo tyytyväinen; polvi ei ollut rikki ja kivulle löytyi selittävä tekijä. Suunnitelmana oli saada oikealta puolelta voimakas lihas- ja lihaskalvokireys lievittymään manuaalisella eli käsin tehtävällä hoidolla. Samalla aloitettiin lonkan alueen vahvistaminen, jotta kireydet pysyisivät poissa. Vasemmalla puolella nilkan liikkuvuutta parannettiin mobilisoimalla liikerataa normaalimmaksi, sekä sopivilla kotiharjoitteilla. Juoksua ei kielletty, määrää pudotettiin muutamaksi viikoksi, jotta kuntoutus pääsisi hyvin alkuun.

Asiakas kävi kaikkiaan fysioterapiassa 5 kertaa, alkuun tiiviimmin ja tilanteen salliessa kontrollien muodossa. Polvikipu ja muut oireet hellittivät kokonaan ja sopivilla harjoitteilla asiakkaan lantion ja alaraajojen toiminta saatiin normalisoitua. Juoksun muututtua kivuttomaksi matkat pitenivät entisestään, samalla mieliala koheni huomattavasti.

Tämä asiakastapaus kuvastaa fysioterapiaa parhaimmillaan: tarkan tutkimisen perusteella löydämme syyn ongelmille, jonka perusteella täsmällinen hoito, niin vastaanotolla kuin kotiharjoittein tuo pysyvän avun toimintakykyyn. Pyrimme aina saavuttamaan kehon tasapainon: mikään osa ei ylikuormitu ja kaikki osat toimivat yhteistyössä.

Pekka Salo

Fysioterapeutti OMI