Miehellä särkyä polvessa

Tutkimusten mukaan noin 70 prosenttia juoksijoiden ongelmista esiintyy polvissa. Eräs yleisesti esiintyvä ongelma on niin sanottu juoksijan polvi. Se syntyy, kun leveän peitinkalvon jännittäjälihas (m. tensor fascia latae) ja sen jatkona reiden/polven ulkoreunalla kulkeva ja isosta sarvennoisesta lähtevä suoliluu-sääriside (tractus iliotibilalis tai IT-jänne) jostain syystä kuormittuu normaalista poikkeavalla tavalla. Seurauksena on kalvon hankaus sen kiinnityskohdassa sääriluun ulomman luukyhmyn kanssa. Joskus kyseessä olevalle alueelle saattaa hankauksen seurauksena syntyä tulehdustila. Kävelyssä polvi saattaa olla oireeton ja kipu tule esille vasta juoksun yhteydessä.

Kyseessä on rasitusvamma, joka kehittyy usein vähitellen ja salakavalasti. Kivun alkaminen on usein seuraus pitkään jatkuneesta jonkinlaisesta alaraajaan kohdistuvasta kuormituksen epäsymmetriasta. Joskus polvikipu voi alkaa nopeastikin. Useimmiten taustalla on liian nopeasti lisääntynyt juoksurasitus, epäsopivat juoksukengät, (kova) juoksualusta tai juoksutekniikka. Tilanteen syntymiseen voi lisäksi vaikuttaa luissa esiintyvät rakennepoikkeamat, alaraajojen pituusero tai jalkaterän ja alaraajan toiminnalliset ongelmat.

Rasituksen lisääntyminen

Varsinkin aloitteleva ja kokematon juoksija saattaa lisätä juoksumatkaa tai -määriä liian nopeasti, mikä ylipäätään altistaa rasitusvammojen syntymiselle. Jos juostessa alkaa ongelmia esiintymään, niin tullaan tilanteeseen, jossa jotain täytyy muuttaa että juoksua pystyy jatkamaan. On hyvä kuitenkin ottaa huomioon, ettei ole olemassa yhtä oikeaa tai väärää tapaa juosta. Henkilön oman kehon rakennetta pyritään suhteuttamaan omaan tapaan liikkua/juosta.

Epäsopivat juoksukengät

Epäsopivat juoksukengät ovat taipuvaisia altistamaan jalkaterää ja alaraajaa ongelmien esiintymiselle. Niinpä kenkien hankkimiseen kannattaa panostaa, koska ne ovat juoksijan tärkein varuste. Joskus juoksukengän valinta voi olla haasteellista, koska vaihtoehtoja on runsaasti tarjolla. Jos itsellä on epäselvyyttä, minkälainen kenkä sopii juuri minulle parhaiten, niin kannattaa kääntyä juoksukenkiä myyvien liikkeiden ja heidän asiantuntijoidensa puoleen.

Pääsääntöisesti aloitteleva ja raskastekoisempi juoksija tarvitsee juoksukenkiin enemmän tukea ja iskunvaimennusta. Kokeneemmalle ja mahdollisesti kevyempirakenteiselle juoksijalle yleensä riittää kevyemmin ohjattu ja vaimennettu juoksukenkä. ”Huonoja” juoksukenkiä pystytään ainakin jonkin verran kompensoimaan ”hyvällä” juoksutekniikalla, mutta se ei ole tarkoituksenmukaista.

Varsinkin liian raskaan ja tukevan juoksukengän ongelmana pidetään sitä, että se helposti estää alaraajassa sisäkierron syntymistä painon siirtyessä tulevalle tukijalalle keskitukivaiheeseen tultaessa. Alaraajan sisäkierto askelsyklin tässä vaiheessa on erittäin tärkeä kehon luontaisen iskunvaimennuksen kannalta, varsinkin juoksualustan ollessa kova. Ellei sisäkiertoa synny, altistaa se juoksijaa erityisesti polviongelmien syntymiselle. Usein puuttuva sisäkierto kompensoituu jostain muualta kehosta.

Voimakkaammin tuetut juoksukengät ovat usein myös painoltaan raskaita. Kun pitkän vipuvarren eli alaraajan päähän laitetaan paino eli kenkä, saattaa seurauksena syntyä kapeneva askelleveys varsinkin, kun lihakset alkavat matkan aikana väsymään.

Fysioterapia

Usein juoksija tulee fysioterapeutin vastaanotolle, kun oireet polvessa alkavat häiritsemään juoksemista, eikä juoksija saa tilanne korjattua omilla toimenpiteillä. Kipu saattaa alkaa vasta tietyn ajan tai kilometrimäärän jälkeen, ja muuten polvi on kivuton. Fysioterapeutin tärkein tehtävä on pyrkiä selvittämään syyt oireiden taustalla. Vaikka kipu on polvessa, täytyy aina ottaa kokonaisuus huomioon. Pelkästä oireiden hoitamisesta on usein lyhytaikainen apu.

Fysioterapeutti tutkii jalkaterät ja alaraajat, jolloin pyritään kartoittamaan mahdollisia rakenteellisia tekijöitä. Polven liikkuvuus tutkitaan, samoin polven ympäryskudokset. Onko lihasjännekalvossa paineluarkuutta, punoitusta kipualueella tai muita näkyviä muutoksia.

Seisoma-asentoa havainnoidaan mielellään, jos mahdollista, peilipöydällä, jolloin nähdään myös jalkapohjien kuormitusta. Seisten kiinnitetään huomio jalkaterien asentoon, polvilumpioiden sijaintiin sekä alaraajalinjauksiin kokonaisuutena. Lantion asento tutkitaan sekä arvioidaan ylävartalon ja hartialinjan symmetrisyyttä. Tehdään karkea arvio alaraajojen mahdollisesta pituuserosta.

Juoksuaskeleiden tutkiminen juoksumatolla

Juoksumatolla on helpompi tarkastella juoksua ensin avojaloin ja sitten juoksukengillä. Avojaloin juostessa nähdään luonnollinen askellus ja se, muuttavatko kengät sitä jotenkin. Juoksussa kiinnitetään huomio juoksutekniikkaan ja juoksukenkien toimivuuteen suhteessa tekniikkaan ja juoksijaan. Jos taustalla on rakenteellisia tekijöitä, niin pyritään löytämään niiden mahdollisesti aiheuttamat toiminnalliset kompensaatiot. Havainnoidaan, mitä tapahtuu jalkaterissä, alaraajoissa (erityisesti alaraajalinjauksissa), lantiossa, ylävartalossa, yläraajoissa ja mikä on pään asento. Juoksua on hyvä havainnoida sekä sivusta että etutaka-suunnasta. Jos mahdollista, havainnoinnin apuna kannattaa käyttää videokuvausta.

Tutkimisen jälkeen suunnitellaan korjaustoimenpiteet. Tarvittaessa ”optimoidaan” juoksutekniikkaa ja ohjataan juoksukenkien valinnassa suhteessa juoksutekniikkaan ja juoksijaan. Ohjataan harjoitteet lihasten vahvistamiseksi tai venyttämiseksi. Jos taustalla on merkittäviä rakenteellisia tekijöitä, jotka aiheuttavat toiminnallisia kompensaatioita, harkitaan jalkaterän ja alaraajan toimintaa ohjaavien pohjallisten tekemistä. Pohjallisten tavoitteena on minimoida rakenteiden aiheuttamia kompensaatioita juoksuun. Tarvittaessa kipualuetta voidaan käsitellä esimerkiksi erilaisten manuaalisen terapian keinoin.

 

Tsemppiä lenkeille!

 

Petri Väyrynen Terveystieteiden maisteri ja fysioterapeutti

Petri Väyrynen

Fysioterapeutti, Terveystieteiden maisteri

Erikoistunut jalkaterän ja alaraajan fysioterapiaan

 

 

Aktiivi Fysioterapia Tampere Oy, Askelaid Oy
petri.vayrynen(at)aktiivifysioterapia.fi

Varaa aika Petrille Tullintorin toimpisteelle.