Golfissa ollaan paljon jalkojen päällä

Suomen Golfliiton mukaan golf on yksi suosituimmista ulkoliikuntalajeista ja sitä voi harrastaa ympäri maata, sään salliessa lähes ympäri vuoden. Suomessa on 180 golfkenttää ja rekisteröityjä golfin harrastajia yli 148000. Suomen golfkentillä käveltiin kauden 2020 aikana noin 40 miljoonaa kilometriä.

Täysikierros kentällä tarkoittaa keskimäärin noin 7-8 kilometrin lenkkiä, mikä puolestaan tarkoittaa tuhansia askelia pelkästään yhden kierroksen aikana. Näin suuri rasitus voi jo sinällään aiheuttaa kipua ja epämukavia tuntemuksia jaloissa.

Golfissa siis ollaan paljon jalkojen päällä, joten jaloilla ja jalkaterveydellä on merkittävä rooli pelaamisen onnistumiselle. Golfiin liittyvistä jalan tai alaraajan ongelmista on tehty vähän varsinaisia tutkimuksia, mutta aiheesta tehdyistä kirjoituksista nousee muutama ongelma selkeämmin esille. Useimmiten jaloissa esiintyvät ongelmat liittyvät suoranaisesti swingiin ja ovat joko ylirasituksen tai traumojen aiheuttamia.

Kipeät ja väsyneet jalat saattavat vaikuttaa erityisesti swingissä merkittävästi lyönnin ajoitukseen sekä tasapainon hallintaan. Tämä puolestaan voi heijastaa tuloksiin taululla kierroksen päättyessä.

Kun olet taas kesän alkaessa matkalla golfkentälle, varmista, että jalkasi ovat kunnossa ennen viheriölle astumista. Esimerkiksi päkiän, isovarpaan, kantapään tai akillesjänteen ongelmat ovat useimmiten taustalla häiritsemässä pelaamista. Jos jalkasi eivät ole huippukunnossa, silloin myös swingin ja pelaamisen kanssa on usein ongelmia.

Tässä yhteydessä käsitellään pääsääntöisesti jalkoihin liittyviä ongelmia. Aiheesta tehtyjen kirjoitusten perusteella golfin pelaamiseen useimmiten liittyviä jalkojen ongelmia ovat alla esitettävät neljä ensimmäistä kiputilaa:

Mortonin neurooma (hermopinne):

Usein kyseessä oleva ongelma kohdistuu etummaiseen jalkaan swingin yhteydessä. Painon siirtyessä takimmaiselta jalalta etummaiselle jalalle kiertyy etummaisen jalan etuosa ulospäin suhteessa jalan takaosaan, mikä aiheuttaa painetta jalkapöytäluiden kärkipäiden välissä kulkeviin hermoihin. Tyypillisin pinteen paikka on III-IV jalkapöytäluiden kärkipäissä. Ajan myötä hermot saattavat paksuuntua, mikä pahentaa tilannetta entisestään. Kipu tuntuu usein pistelynä, puutumisena tai poltteluna päkiässä sekä varpaissa. Samalla myös pohjeluulihaksiin sekä nilkan ulkoreunan nivelsiteisiin saattaa kohdistua suurentunutta kuormitusta. Taustalla saattaa myös olla tulehdus nivelkapselissa.

Hoito:

• Huomio lyöntitekniikkaan. Pyritään swingin yhteydessä erityisesti etummaisen jalan asentoa muuttamalla vähentämään jalan taipumusta kääntyä ulospäin.
  • Pohjalliset voivat helpottaa päkiään kohdistuva painetta. Vältä kenkiä, joissa on ”nasta tai nastoja” päkiän kohdalla.
  • Lajin luonteeseen sopivat sukat. Usein tekninen sukka on hyvä valinta.
  • Jalkaterän lihaksia vahvistavia harjoitteita, joilla pyritään vakauttamaan sisäkaaren sekä poikittaiskaaren toimintaa.
  • Lääkehoito, tulehduskipulääkkeet.
  • Hankalissa ja pitkään jatkuneissa kiputiloissa voidaan harkita hermoa vapauttavaa leikkausta.

Kivulias isovarpaan tyvinivel:

Kipu ja jäykkyys paikantuvat nivelen alueelle, mikä vähitellen heikentää nivelen liikkuvuutta. Tilanne saattaa vähitellen kehittyä toistuvista isovarpaan yliojentumisista swingien aikana, minkä vuoksi tilaa esiintyy pääsääntöisesti takimmaisessa jalassa. Joskus nivelen alapuolella sijaitsevat seesamluut saattavat kovan rasituksen seurauksena kipeytyä/tulehtua.

Joskus yliojentuminen tai vamma, jossa ylitetään nivelen normaali liikkuvuus ojennuksen suuntaan saattaa johtaa isovarvasta tukevien nivelsiteiden tai päkiän puoleisen nivelkapselin venähdykseen/repeämiseen, tällöin puhutaan niin sanotusta turf toe:sta. Yliojentuminen saattaa syntyä myös kengän tarrautumisesta alustaan, jolloin jalkaterä luistaa kengän sisällä eteenpäin. Hoitamattomana vamman seurauksena saattaa kehittyä nivelrikko tai nivelen sijoiltaan meno.

Sekä isovarpaan sisäreunan luun liikakasvulla että isovarpaan tyvinivelen yliojentumisella (Turf Toe) voi olla merkittävä vaikutus swingiin, jos kyseessä oleviin tilanteisiin liittyy kipua. Liikakasvun yhteyteen voi myös kehittyä kivuliaita rakkoja, jonka seurauksena painon siirtoa swingin aikana kipualueelle vältetään. Tämä saattaa johtaa kompensaatioihin polvien, lonkan tai selän alueilla.

Hoito:

• Jalkoihin hyvin istuvat kengät, joissa on riittävästi tilaa varpaille.
  • Huomion kiinnittäminen lyöntitekniikkaan, ettei varvasta tarvitse toistuvasti yliojentaa.
  • Pohjalliset, joilla ohjataan jalan toimintaa. Lisäksi voi kokeilla varpaiden väliin sijoitettavaa tukea/ohjausta.
  • Lepo saattaa helpottaa tilannetta, ellei taustalla ole vammaa.
  • Lääkehoito, tulehduskipulääkkeet.
  • Jos vamman yhteydessä syntyy rakenteisiin merkittäviä vaurioita, voidaan myös leikkausta joutua harkitsemaan.

Kantakipu:

Tyypillinen kiputila, joka johtuu (ei aina) kantakalvon ylikuormituksesta ja/tai tulehduksesta. Jalka saattaa rakenteellisesti tai toiminnallisesti olla liian joustava tai liian jäykkä. Usein taustalla on pitkään jatkunut toiminnan häiriö jalassa/alaraajassa, mikä saattaa myös johtua kävelyssä esiintyvistä ongelmista tai epäsopivista kengistä. Kipu paikantuu kantaluun sisäreunaan tai jalkapohjaan. Kantakipu saattaa lisäksi aiheuttaa pelaajalle vaikeuksia ylläpitää riittävän vakaata asentoa esimerkiksi swingin aikana.

Hoito:

• Kävelyn ja jalan toiminnallisuuden tutkiminen.
  • Jos jalan toiminnassa/mekaniikassa on häiriötä, voidaan pohjallisilla tai erilaisilla tuilla pyrkiä korjaamaan häiriöitä.
  • Huomion kiinnittäminen kenkiin.
  • Pohkeiden venytykset ja kantakalvon/jalkapohjan pehmytkudosten manuaalinen käsittely. Jalan lihasten vahvistaminen.
  • Kylmä rauhoittaa tulehdusta.
  • Teippausta voidaan kokeilla.

Akillesjänteen kipu:

Akillesjänteen tulehdus tai (kroonistunut) kiputila on tyypillinen pelatessa esiintyvä kipu. Kipu paikantuu usein 3-5 cm kantaluusta ylöspäin. Taustalla saattaa olla epäsopivat kengät tai kävelyyn liittyvä toiminnallinen ongelma jalan etu- ja takaosan välillä. Swingissä alaraajoihin syntyy kiertoliikkeitä, jotka voivat kohdistaa jänteeseen epäsymmetristä kuormitusta. Tila voi heikentää tasapainon hallintaa swingin aikana. Lisäksi se saattaa heikentää lyöntiin tarvittavaa voimaa.

Joskus akillesjänne saattaa repeytyä osittain tai kokonaan, mikä usein tuntuu napsahduksena ja voimakkaana kipuna jänteessä. Aina jänteen repeämiseen ei tarvita suuria vääntö- tai kiertovoimia. Jänne voi revetä, vaikka lihakset olisivatkin hyvin lämmitelty.

Hoito:

• Kävelyn ja jalan toiminnallisuuden tutkiminen.
  • Huomion kiinnittäminen kenkiin.
  • Akillesjänteen venytys ja/tai vahvistaminen. Myös muiden pohjelihasten osalta.
  • Kantakorotus saattaa tilapäisesti helpottaa tilannetta. Jos käytetään, pitää laittaa molempiin kenkiin.
  • Pohkeen ja akillesjänteen sekä jalkapohjan pehmytkudosten manuaalinen käsittely.
  • Kylmä rauhoittaa tulehdusta.
  • Teippausta voidaan kokeilla.
  • Lääkehoito, tulehduskipulääkkeet.
  • Jos epäillään jänteen repeämistä, on painon laittaminen jalalle kivuliasta. Vamma-alueella esiintyy usein myös mustelma ja turvotusta. Tässä tilanteessa on syytä ottaa pikaisesti yhteyttä lääkäriin.

Muita golfiin liittyviä tyypillisiä kiputiloja

Myös useat muut jalan kiputilat saattavat heikentää pelaajan suoritusta. Näitä golfissa esiintyviä kiputiloja ovat esimerkiksi jalan nivelten tulehdukset, nilkan epävakaus, jotka vaikeuttavat muun muassa painon siirtoa jalalta toiselle swingin yhteydessä. Joillekin pelaajille on saattanut kehittyä krooninen nilkan epävakaus taustalla olevista vanhoista nilkan nyrjähdysvammoista, jotka eivät ole parantuneet tai niitä ei ole kuntoutettu kunnolla.

Jalkoihin epäsopivasti istuvat golfkengät voivat aiheuttaa känsiä ja kovettumia, jotka vaikeuttavat liikkumista. Kenkiä valitessa on siis tärkeää, että ne tuntuvat mukavilta ja vakailta käyttää. Kenkien käyttömukavuutta saattaa entisestään lisätä yksilöllisesti tehdyt pohjalliset, jotka parantavat jalan asentoa ja vakauttavat jalan toimintaa. Lisäksi pohjalliset jakavat kuormitusta ja painetta tasaisemmin, mikä saattaa vähentää rasitusvammojen syntymistä jaloissa ja alaraajassa.

Ison varpaan kynnenalainen verenpurkauma syntyy, kun swingissä isovarpaaseen kohdistuu lisääntynyttä kuormitusta, joka usein tapahtuu swingin saaton loppuvaiheessa ja sitä esiintyy vain takimmaisen jalan varpaassa. Saaton lopussa on paino ison varpaan päässä, jolloin hankaus kengän kärkeen/kattoon lisääntyy. Toistuessaan sama tilanne aiheuttaa kynnen alapuolisen kudoksen vaurioita, jonka seurauksena verenpurkauma syntyy kynnen alle.

Polvien ja lonkkien kivut ja tulehdukset aiheutuvat usein swingin aiheuttamasta kiertoliikkeestä tai joskus huonosti istuvista kengistä.

Lihasaitio syndrooma (ns penikkatauti) aiheutuu usein nopeasti lisääntyvästä kävelyn määrästä esimerkiksi pidemmän tauon jälkeen paluusta golfin pelaamiseen. Lisäksi lihasaitio syndroomaa saattaa aiheuttaa myös erilaiset toiminnan häiriöt jaloissa/alaraajoissa tai huonosti istuvat kengät.

Alaselän kipu sekä jäykkyys selässä ja niskassa aiheutuvat usein golfissa swingin aiheuttamasta vartalon voimakkaasta kiertoliikkeestä. Kiertoliike kohdistaa valtavaa painetta selkärangan nikamiin, lihaksiin sekä nivelsiteisiin. Yksi merkittävä alaselkäkipuja aiheuttava tekijä saattaa olla jalkojen liiallinen joustaminen (ylipronaatio), joka jo lievänäkin esiintyessään saattaa johtaa selkäkipuihin.

Yläraajan nivelten tulehdukset sekä nivelten ympärillä esiintyvät turvotukset ovat usein seurausta ylikuormituksesta, erityisesti kun pelataan kovilla alustoilla.

Vinkkejä, jotka voivat ehkäistä jalkaongelmien syntymistä golfissa:

• Jos loukkaat jalkasi pelin aikana, lopeta pelaaminen. Älä jatka pelaamista, kunnes kipu helpottaa. Kivun jatkuessa hakeudu lääkäriin.
  • Yritä pitää itsesi yleisesti hyvässä fyysisessä kunnossa ja välttää mahdollisuuksien mukaan rasitusvammojen syntymistä.
  • Lämmittele kokonaisvaltaisesti kehoa ennen pelaamisen aloittamista. Kiinnitä lämmittelyyn erityistä huomiota, jos taustalla on aikaisempia vammoja tai loukkaantumisia.
  • Ennen varsinaisen golfkierroksen aloittamista, tee muutama hidas harjoitus-swingi, jolloin lämmittelet myös jalat ja nilkat.
  • Lämmittelyn jälkeen venytä pohkeet ja polvet sekä koukussa, että polvet suorina. Tee eripituisia venytyksiä. Toista venytykset suurin piirtein kierroksen puolivälissä. Joitain vammoja saatetaan pystyä ehkäisemään pitämällä pieni tauko venytyksiä varten.
  • Käytä mukavia ja jalkoihin hyvin istuvia kenkiä. Jalkasi eivät saisi liikkua/liukua kenkien sisällä varsinkaan swingin aikana.
  • Kun olet epätasaisella alustalla tai hiekalla, huomioi, että jalat ovat tukevasti alustaa vasten ja polvet sekä lonkat ovat hieman koukussa.

Jos ongelmat/kivut pitkittyvät eikä tilanne korjaannu omilla toimenpiteillä, kannattaa hakeutua lääkärin tai fysioterapeutin vastaanotolle tilanteen tarkempaa selvitystä varten.

Hyvää alkanutta golfkautta kaikille lajin harrastajille!

Petri Väyrynen Terveystieteiden maisteri ja fysioterapeutti

Petri Väyrynen

Jalkaterän ja alaraajan toimintaan erikoistunut fysioterapeutti

Terveystieteiden Maisteri