Miesten lantionpohjan fysioterapia pyrkii auttamaan sinua ongelmissa joita esiintyy suurimmalla osalla miehistä. Vaikka oireet ovat yleisiä voi joskus oikeanlaisen avun saaminen olla hankalaa. Miesten lantionpohjan oireiston diagnosointi on ollut pitkään pelkästään erikoislääkäreiden vastuulla ja luonnollisesti huomio keskittyy usein vakavampiin oireisiin. Lievät hermostoon ja lihasperäsiin ilmiöihin liittyvät oireet sekä eturauhastulehdukset muodostavat kuitenkin suurimman osan miesten lantionpohjan alueen ongelmista, joten harvoin oireiden ilmaantuessa on syytä huolestua liiaksi. Kannattaakin siis varata aika asiaan perehtyneelle fysioterapeutille joka tarvittaessa ohjaa sinut jatkotutkimuksiin, jos niihin on aihetta. Useimmiten oireiden taustalla ovat erilaiset henkiset tai fyysiset kuormitustekijät, jotka voivat oireilla kehossa monilla eri tavoilla.

Millaisia ovat tyypilliset ongelmat?

Miesten lantionpohja on mekaaniselta rakenteeltaan vahvempi kuin vastakkaisella sukupuolella ja tiettyjen lihasten tai lihasryhmien kontrollointi on joskus helpompaa. Liiallinen lihasten jännitys, motoriikan yleiset ongelmat tai liiallinen stressi aiheuttavat ylikuormitusta hermostoon ja lihasrakenteisiin joka voi ilmetä paikallisena- tai säteilevänä kipuna sekä kramppimaisina tunteina lantionpohjan alueella. Virtsaamisongelmat ja kirvely virtsaputkessa voivat olla myös lihasperäisiä oireita ilman tulehdusta. Erektiohäiriöt ja kivuliaat krampit yhdynnän jälkeen ovat usein merkki lihas- ja hermostoperäisistä oireista. Usein lantionpohjan ongelmien yhteydessä esiintyy myös alaselän alueen kipuoireistoa sekä yleistä lihaskireyttä muuallakin kehossa. Liiallinen fyysinen tai psyykkinen stressi, uniongelmat, alkoholin liikakäyttö, lääkitykset sekä osa huumausaineista altistavat erilaisille lantionpohjan oireille ja vaikutusmekanismi tulee tällöin autonomisen hermoston kautta. Helpommin sanottuna liiallinen rasittuminen ja ongelmat palautumisessa altistavat sinua lantionpohjan alueen oireille.

Mitä fysioterapiassa tehdään?

Miesten lantionpohjan fysioterapiassa tehdään yleensä kattava alkuhaastattelu, jossa pyritään selvittämään taustatekijöitä jotka voivat altistaa lantionpohjan alueen ongelmille. Yleensä alkuhaastattelun jälkeen tiedetään jo merkittävästi enemmän mahdollisista uniongelmista, työstressistä, sosiaalisista ongelmista, kuormittavista urheilulajeista sekä muista mahdollisista tekijöistä. Tämän jälkeen tilanteesta riippuen voidaan valita yksilöllinen hoitolinja, joka sopii juuri sinun oireistoosi. Apukeinoina oireiston tutkimisessa voidaan käyttää myös EMG mittauksia joilla nähdään lihashermotusten toiminnallisuutta ja liikajännitystaipumus. Vastaanotolle tuloa ei  kannata arkailla, sillä tilanteessa edetään aina asiakkaan ehdoilla ja miesten lantionpohjan fysioterapiassa on harvoin tarvetta ns. sisätutkimuksille paremman lihaskontrollin sekä lihastuntoaistin ansiosta.

Kuinka varaan ajan?

Aikoja pystyy varaamaan helposti netistä sähköisen ajanvarauksemme kautta tai soittamalla ajanvarausnumeroon: 044-3223790 Asiantuntijana Miesten lantionpohjan ongelmissa on fysioterapeutti Petri Korhonen ja hänet löytää tullintorin toimipisteestä Tampereen keskustasta.

Hyviä aloittelijan kotiharjoiteita lantionpohjan ongelmiin liittyen:

Linkkejä:
Lantionpohjan lihasten kiputilat
Virtsankarkailu ja muuta tietoa ongelmista
Harjoitteita ja tietoa